11 nov '17

WJD-reis Ontmoet Papa Wojtyla: dag 2

Bezoek aan Wadowice en Auschwitz
Geplaatst op 20 07 2016

De tweede volledige dag van de WJD-reis ‘Ontmoet Papa Wojtyla’, dinsdag 19 juli, stond in het teken van bezoeken aan Wadowice en Auschwitz. Vanuit Polen doen Manouk Bevers en Laura Geerdink verslag:

Vanmorgen ging de wekker al vroeg: om half 6! Om kwart over zes kregen we ons ontbijt: vier broodjes en een puddingbroodje (erg lekker, volgens velen onder ons). Na het ontbijt pakten we onze tas en stapten de bus in. Judith was heel erg blij met haar beenruimte: dat kon je tot ver in de bus horen… We begonnen de rit van drie uur naar Wadowice (heuveltje op, heuveltje af…) met gebed. Eenmaal aangekomen in Wadowice hebben we de kerk bekeken. Daar hebben we onze doopbeloften opnieuw uitgesproken. In deze kerk is paus Johannes Paulus II gedoopt en was hij misdienaar. Toen we buiten kwamen, werden we door een groep Ghanezen uitgenodigd om gezellig met hun te dansen (bekijk hier het filmpje). Daarna gingen we naar het museum over het leven van Johannes Paulus II. Dit was allemaal erg mooi om te zien.

Priesterstudent Mauricio Meneses: “Vandaag hebben we onze doopbeloften vernieuwd in de kerk waar Johannes Paulus II werd gedoopt. Het was een zegen om zijn wieg, zijn huis, zijn stad, en nog meer van zijn leven te leren kennen!”

‘s Middags gingen we naar Auschwitz. Hier bezochten we Auschwitz Birkenau (Auschwitz II). Dit was erg aangrijpend en indrukwekkend, waarbij veel emoties en gedachten naar boven kwamen. We hebben hier samen ook samen de slachtoffers herdacht. Daarna wilden we Auschwitz I bezoeken, maar om verschillende redenen bleek dat helaas niet mogelijk.

Mgr. Woorts geeft uitleg in Auschwitz II

Om half negen ‘s avonds kwamen we terug in Nysa. Daar kregen we direct een diner: soep, een soort couscous met een sausje en vlees en bietjes. Na het eten was er om half tien een Eucharistieviering. Bij deze viering spraken we over Wadowice en Auschwitz. Hierbij ging het ook over een priester die in Auschwitz zijn leven heeft gegeven voor een jonge vader: de heilige Maximilian Kolbe, over wie vicaris Pauw sprak in zijn preek.

De eerste foto’s van woensdag 20 juli zijn alweer binnen: vlak voor vertrek uit Nysa naar Czestochowa hebben vicaris Pauw, Judith, Amanda en Hao overleg. Onderweg naar Czestochowa is er oponthoud vanwege controle van de bussen. Mgr. Woorts: “En wat doe je dan ondertussen op een parkeerplaats? Zingen en dansen in de bus, ook met andere jongeren uit Frankrijk die op weg zijn naar de WJD of een tientje van de rozenkrans bidden!”