24 sep '17
Openingsfeest voor jongeren

15 jan '19
Wereldjongerendagen in Panama

WJD-reis Ontmoet Papa Wojtyla: dag 12

Geplaatst op 30/7 '16 om 16:48u

Vrijdag 29 juli, dag 12 van de WJD-reis ‘Ontmoet Papa Wojtyla’ was de derde en laatste ‘catechesedag’ tijdens deze Wereldjongerendagen. Mgr. Van den Hende (bisschop van Rotterdam) verzorgde de catechese. In de aansluitende Eucharistieviering was mgr. Hendriks (hulpbisschop van Haarlem-Amsterdam) de hoofdcelebrant. Naast foto’s en een verslag van deze dag is hieronder ook een fotoserie van Ramon Mangold opgenomen met beelden van de catechese en H. Mis op donderdag 28 juli, waarvan al een verslag op deze site staat (klik hier). Tot besluit volgt een korte vooruitblik op het programma van zaterdag en zondag. (Foto rechts: Ramon Mangold)

WJD catechese mgr. Van den Hende: De barmhartigheid van Christus daagt ons uit
“In ons leven en dus ook tijdens de WJD staat de persoon van Jezus centraal. Hij is het gezicht van de barmhartigheid van de Vader. Jezus’ hart getuigt van de grenzeloze barmhartigheid van God. Om een instrument van zijn barmhartigheid te kunnen zijn, is het nodig dat wij op onze beurt iedere dag opnieuw naar Jezus toegaan en op Hem vertrouwen. Dan kunnen we leren van zijn barmhartigheid, dan kan ons hart steeds meer lijken op zijn hart. Met onze van God gekregen talenten mogen we de barmhartigheid van God aan andere mensen bekend maken, in gebed, woord en daad. In dienst van de Heer, worden wij geroepen om een instrument van liefde te zijn voor mensen die wij ontmoeten. Samen met andere gelovigen dragen wij met de hulp van de Heer ons eigen steentje bij aan de zending die Christus aan de Kerk heeft toevertrouwd, namelijk Gods barmhartigheid bekend maken en verspreiden. Verbonden met de wereldwijde Kerk als netwerk van liefde, bouwen wij heel concreet als instrumenten van barmhartigheid mee aan een beschaving van liefde die alle mensen ten goede mag komen,” zo maakte mgr. Van den Hende in zijn catechese op vrijdag 29 juli duidelijk aan de Nederlandse jongeren. De Rotterdamse bisschop verzorgde op deze ochtend de laatste in een serie van drie catecheses over barmhartigheid.


Foto: Ramon Mangold

Voorafgaand aan de catechese en na afloop was er ruimte voor vragen aan de bisschop. Zo gaf hij een tip op de vraag hoe je de WJD niet alleen een festival laat zijn, maar laat draaien om de ontmoeting met Christus. “Thuis ontmoet je veel mensen die niet met geloof bezig zijn of die de Kerk niet kennen. Hier is er dan veel enthousiasme. Het is prachtig als je hier met je vlag in de lucht springt. Maar je moet altijd je binnenkant meenemen bij die uiterlijke manifestatie. Dus een tip zou zijn: bid ook even, want dat is een deur openmaken naar God en hem betrekken bij waar je naartoe gaat.”

‘Zet jezelf op het spoor van barmhartigheid’
Deze ochtend kregen de WJD’ers een boekenlegger mee met de afbeelding van de goddelijke barmhartigheid en een gebed van zuster Faustina. Het gebed is door paus Franciscus opgenomen in de boodschap aan de jongeren vanwege de WJD 2016. Het gebed vraagt aan de Heer dat je ogen barmhartig mogen zijn, je oren, je tong, handen, voeten en hart. Mgr. Van den Hende: “Dit gebed van zuster Faustina is heel belangrijk om jezelf op het spoor van Gods barmhartigheid te zetten. Wat doe ik met mijn ogen, mijn oren et cetera? Je kunt herontdekken wat Gods bedoeling met je is. Ik hoop dat jullie daar elke dag van jullie leven mee bezig zullen zijn.”


Foto: Ramon Mangold

Netwerk van geloof opbouwen en onderhouden
Voordat de jongeren aan de hand van enkele vragen in deelgroepen in gesprek gingen over de catechese, spoorde mgr. Van den Hende hen aan om het contact na de WJD niet te verliezen. “Als je hier bent met zoveel jongeren uit parochies, merk je: ik sta er niet alleen voor. En als je thuis bent, is het belangrijk dat je dat netwerk van geloof dat je hier opbouwt ook daar weer onderhoudt. Dat kan nu met sociale media nog beter dan vroeger. Ook al woon je ver van elkaar vandaan, je kunt een netwerk van geloof zijn en daar anderen bij uitnodigen. Dat netwerk van geloof en liefde omvat alle talen en culturen en doet je beseffen dat de boodschap van het evangelie geen privézaak is, maar bestemd is voor alle mensen en dat je die mag delen. En waar hij gedeeld wordt, is er kans op groei in geloof.”


Foto: Ramon Mangold


Foto: Ramon Mangold


Foto: Ramon Mangold

De jongeren vierden op de locatie nog samen de Eucharistie. Hoofdcelebrant mgr. Hendriks preekte over Maria die trouw was aan haar zoon Jezus tot onder het kruis. Jezus heeft haar aan ons gegeven als moeder van barmhartigheid, ons aan haar toevertrouwd (Joh. 19, 27). Aan het eind van de heilige Mis werd de gastparochie met veel enthousiasme bedankt voor de geboden gastvrijheid. ‘s Middags stond het bidden van de kruisweg met de paus op het programma: een vast onderdeel tijdens elke WJD op vrijdagmiddag.


Foto: Ramon Mangold


Foto: Ramon Mangold


Foto: Ramon Mangold


Foto: Ramon Mangold




Groepsfoto met ‘alle’ Nederlandse jongeren om de catechese-kerk van de Goddelijke Voorzienigheid, foto: Ramon Mangold



Een blik op de Mariakerk aan de Grote Markt in Krakau. Overal een aanhoudende stroom enthousiaste jongeren.

Meer lezen over de catechese van mgr. Van den Hende? Klik dan hier voor het verslag op de website van bisdom Rotterdam. Daar is ook een verslag opgenomen van de catechese en Eucharistieviering (met mgr. Woorts) op donderdag 28 juli: klik hier.

Hieronder een fotoserie van de catechese en Eucharistieviering op 28 juli, gemaakt door Ramon Mangold:































Aandacht voor terreur
In toespraken en gebeden tijdens de Wereldjongerendagen wordt ook aandacht besteed aan conflictsituaties en terreur waarmee de aanwezige jongeren in hun thuissituatie of via de media in aanraking komen. Paus Franciscus deed in zijn welkomsttoespraak in Błonia Park op donderdag 28 juli een beroep op het enthousiasme en de energie van de jonge generatie, eigenschappen die hij in jonge mensen bewondert. Hij drukte zijn toehoorders op het hart “niet met vervroegd pensioen te gaan,” zoals hij sommige jonge mensen ziet doen, maar daadwerkelijk iets in de wereld te veranderen. Daarbij vroeg de paus hen om in het bijzonder om te zien naar de zwakkeren in de samenleving en naar hen die geen huis hebben of hun huis zijn kwijtgeraakt. Hij daagde de deelnemers uit om het voorbeeld van Jezus te volgen en het ‘avontuur van barmhartigheid’ aan te gaan. Om bruggen te bouwen en aandachtig te luisteren naar ‘hen die we niet begrijpen, mensen uit andere culturen en volken, zelfs diegenen waar we bang voor zijn omdat we hen als een bedreiging ervaren.’

Avondwake en slotviering
Zaterdag 30 juli staat een pelgrimstocht op het programma die de jongeren naar buiten de stad voert. Daar is ‘s avonds een grote avondwake onder de sterrenhemel in aanwezigheid van paus Franciscus. Uit Nederland zullen Rowy uit bisdom Rotterdam en Lorraine uit bisdom Den Bosch op het podium plaatsnemen. Na de wake blijven de pelgrims op het veld overnachten, waar op zondag de slotviering plaatsvindt. Hier worden 1,5 miljoen jongeren verwacht. Deze H. Mis wordt rechtstreeks op tv uitgezonden: van 9.30-12.30 uur op NPO 2.


De drie regio-vicarissen van het Aartsbisdom Utrecht tezamen in de sacristie van de gastparochie in Krakau (v.l.n.r.: vicaris Pauw, mgr. Woorts en vicaris Cornelissen).



De groep van vicaris Pauw vertrekt vanaf de kerk voor een flinke en warme tocht naar het terrein buiten Krakau voor de nachtwake en de slotviering met de paus.

Volg de berichtgeving ook via de landelijke WJD-site: klik hier en Facebookpagina: klik hier